Världshandelsorganisationen förstår WTO: Grundläggande principer för handelssystemet WTO-avtalen är långa och komplexa eftersom de är rättsliga texter som täcker ett brett spektrum av aktiviteter. De handlar om: jordbruk, textilier och kläder, bank, telekommunikation, statliga inköp, industristandarder och produktsäkerhet, hygienbestämmelser, immateriella rättigheter och mycket mer. Men ett antal enkla grundläggande principer löper genom alla dessa dokument. Dessa principer är grunden för det multilaterala handelssystemet. En närmare titt på dessa principer: Klicka på för att öppna ett objekt. Ett träd för sidnavigering öppnas här om du aktiverar JavaScript i din webbläsare. 1. Mestbegunstigade nationer (MFN): Hantera andra människor lika. Enligt WTO-avtalen kan länder normalt inte diskriminera mellan sina handelspartner. Ge någon en särskild fördel (till exempel en lägre tullsats för en av sina produkter) och du måste göra samma för alla andra WTO-medlemmar. Denna princip kallas mestbegränsad nation (MFN) behandling (se rutan). Det är så viktigt att det är den första artikeln i Allmänna tull - och handelsavtalet (GATT). som reglerar varuhandeln. MFN är också en prioritet i det allmänna avtalet om handel med tjänster (GATS) (artikel 2) och avtalet om handelsrelaterade aspekter av immateriella rättigheter (TRIPS) (artikel 4), men i varje avtal behandlas principen något annorlunda . Tillsammans omfattar de tre avtalen alla tre huvudområdena för handel som hanteras av WTO. Vissa undantag är tillåtna. Till exempel kan länder inrätta ett frihandelsavtal som endast gäller varor som handlas inom gruppen som diskriminerar varor från utsidan. Eller de kan ge utvecklingsländerna särskild tillgång till sina marknader. Eller ett land kan höja hindren mot produkter som anses vara orättvist handlade från specifika länder. Och i tjänster är länder tillåtna, i begränsade fall, att diskriminera. Men avtalen tillåter endast dessa undantag under strikta förhållanden. I allmänhet betyder MFN att varje gång ett land sänker ett handelshinder eller öppnar en marknad måste den göra det för samma varor eller tjänster från alla sina handelspartner, oavsett om de är rika eller fattiga, svaga eller starka. 2. Nationell behandling: Behandling av utlänningar och lokalbefolkningen lika Importerade och lokalt producerade varor bör behandlas lika minst efter att utländska varor har kommit in på marknaden. Detsamma bör gälla för utländska och inhemska tjänster, och till utländska och lokala varumärken, upphovsrätt och patent. Denna princip för nationell behandling (som ger andra samma behandling som egna medborgare) återfinns också i alla de tre huvudsakliga WTO-avtalen (artikel 3 i GATT, artikel 17 i GATS och artikel 3 i TRIPS), även om principen återigen hanteras något annorlunda i var och en av dessa. Nationell behandling gäller endast när en produkt, tjänst eller en del av immateriella rättigheter har kommit in på marknaden. Därför är tullar vid import inte ett brott mot nationell behandling, även om lokalt producerade produkter inte belastas med motsvarande skatt. Fria handel: gradvis genom förhandlingar tillbaka till toppen Att sänka handelshinder är ett av de mest uppenbara sätten att uppmuntra handel. De berörda hindren är tullar (eller tariffer) och åtgärder som importförbud eller kvoter som selektivt begränsar kvantiteterna. Från tid till annan har även andra problem som byråkrati och växelkurspolitik diskuterats. Sedan GATT-skapelsen 1947-48 har det skett åtta omgångar av handelsförhandlingar. En nionde runda, under Doha Development Agenda, är nu på gång. Först fokuserade de på att sänka tullar (tullar) på importerade varor. Till följd av förhandlingarna hade industriländerna i mitten av 1990-talet sjunkit till mindre än 4 procent av tullsatserna på industrivaror. Men efter 1980-talet hade förhandlingarna utvidgats till att omfatta icke-tariffära handelshinder och till de nya områdena Såsom tjänster och immateriella rättigheter. Öppnande marknader kan vara fördelaktiga, men det kräver också justering. WTO-avtalen tillåter länder att gradvis införa förändringar genom progressiv liberalisering. Utvecklingsländerna ges normalt längre tid för att uppfylla sina skyldigheter. Förutsägbarhet: genom bindning och öppenhet bakåt ibland Ibland är det lovande att inte höja ett handelshinder lika viktigt som att sänka en, eftersom löftet ger företagen en tydligare bild av sina framtida möjligheter. Med stabilitet och förutsägbarhet uppmuntras investeringar, jobb skapas och konsumenterna kan fullt ut njuta av fördelarna med konkurrensval och lägre priser. Det multilaterala handelssystemet är ett försök från regeringarna att göra affärsmiljön stabil och förutsägbar. Uruguayrundan ökade bindningar Procenttal av tullar bundna före och efter 1986-94 samtal (Dessa är tulllinjer, så procentuella viktningar är inte viktiga beroende på volym eller värde) I WTO när länderna är överens om att öppna sina marknader för varor eller tjänster , de binder sina åtaganden. För varor uppgår dessa bindningar till tak på tulltaxan. Ibland beskattar länder importen till priser som är lägre än de bundna priserna. Ofta är detta fallet i utvecklingsländerna. I utvecklade länder tenderar de faktiska priserna och de bundna räntorna att vara samma. Ett land kan ändra sina bindningar, men först efter att ha förhandlat med sina handelspartner, vilket kan betyda att de kompenserar dem för förlust av handel. En av resultaten från Uruguayrundans multilaterala handelsförhandlingar var att öka mängden handel under bindande åtaganden (se tabell). I jordbruket har 100 av produkterna nu bundna taxor. Resultatet av allt detta: en väsentligt högre grad av marknadssäkerhet för handlare och investerare. Systemet försöker också förbättra förutsägbarheten och stabiliteten på andra sätt. Ett sätt är att avskräcka från användningen av kvoter och andra åtgärder som används för att fastställa gränser för importmängder som administrerar kvoter kan leda till mer byråkrati och anklagelser om orättvist spel. En annan är att göra ländernas handelsregler så tydliga och offentliga (transparenta) som möjligt. Många WTO-avtal kräver att regeringar offentliggör sina policies och metoder offentligt inom landet eller genom att anmäla WTO. Den regelbundna övervakningen av den nationella handelspolitiken genom översynsmekanismen för handelspolitiken utgör ett ytterligare medel för att uppmuntra insyn både nationellt och på multilateral nivå. WTO beskrivs ibland som en frihandelsinstitution, men det är inte helt korrekt. Systemet tillåter tariffer och, under begränsade omständigheter, andra former av skydd. Mer exakt är det ett system med regler som är avsedda för öppen, rättvis och oförvrängd konkurrens. Reglerna om icke-diskriminerings-MFN och nationell behandling är utformade för att säkerställa rättvisa handelsvillkor. Det är också de som är dumpade (exporterar till låg kostnad för att få marknadsandel) och subventioner. Problemen är komplexa, och reglerna försöker fastställa vad som är rättvist eller orättvist, och hur regeringar kan reagera, i synnerhet genom att ta ut ytterligare importtullar beräknade för att kompensera för skador som orsakats av illojal handel. Många av de andra WTO-avtalen syftar till att stödja rättvis konkurrens: inom jordbruk, immateriella rättigheter, tjänster, till exempel. Avtalet om offentlig upphandling (ett plurilateralt avtal eftersom det är undertecknat av endast några WTO-medlemmar) utökar konkurrensreglerna för inköp av tusentals statliga enheter i många länder. Och så vidare. Uppmuntra utveckling och ekonomisk reform tillbaka till toppen WTO-systemet bidrar till utveckling. Å andra sidan behöver utvecklingsländerna flexibilitet i den tid de tar för att genomföra systemavtal. Och avtalen själva arv de tidigare bestämmelserna i GATT som möjliggör särskilt stöd och handelsmedgivanden för utvecklingsländer. Över tre fjärdedelar av WTO-medlemmar är utvecklingsländer och länder i övergång till marknadsekonomier. Under Uruguayrundans sju och en halv år genomförde över 60 av dessa länder autonoma handelsliberaliseringsprogram. Samtidigt var utvecklingsländer och övergångsekonomier mycket mer aktiva och inflytelserika i Uruguayrundans förhandlingar än i någon tidigare omgång, och de är ännu mer i den nuvarande utvecklingsagendan för Doha. I slutet av Uruguayrundan var utvecklingsländerna beredda att ta på sig de flesta av de skyldigheter som krävs av de utvecklade länderna. Men avtalen gav dem övergångsperioder för att anpassa sig till de mer obekanta och kanske svåra WTO-bestämmelserna, särskilt för de fattigaste, minst utvecklade länderna. Ett ministerbeslut som antogs i slutet av rundan säger att bättre länder bör accelerera genomförandet av åtaganden om marknadstillträde på varor som exporteras av de minst utvecklade länderna och det söker ökat tekniskt bistånd för dem. Senare har utvecklade länder börjat tillåta tullfri och kvotfri import för nästan alla produkter från minst utvecklade länder. I allt detta går WTO och dess medlemmar fortfarande igenom en inlärningsprocess. Den nuvarande utvecklingsagendan för Doha innehåller utvecklingsländer oro över de svårigheter de står inför för att genomföra Uruguayrundans avtal. Handelssystemet bör vara. utan diskriminering bör ett land inte diskriminera mellan sina handelspartner (vilket ger dem lika mest gynnad nation eller MFN-status) och det får inte diskriminera mellan sina egna och utländska produkter, tjänster eller medborgare (som ger dem nationella behandling) friare hinder som kommer ner genom Förhandlings förutsägbara utländska företag, investerare och regeringar borde vara övertygade om att handelshinder (inklusive tullar och icke-tariffära hinder) inte bör höjas godtyckligt tullsatser och åtaganden om marknadsöppning är bundna i WTO mer konkurrenskraftiga motverkande orättvisa metoder som exportbidrag och Dumpningsprodukter till lägre kostnad för att få marknadsandelar mer fördelaktiga för mindre utvecklade länder, vilket ger dem mer tid att anpassa sig, större flexibilitet och speciella privilegier. Det låter som en motsägelse. Det föreslår särskild behandling, men i WTO betyder det faktiskt att icke-diskriminering behandlar nästan alla lika. Det här är vad som händer. Varje medlem behandlar alla övriga medlemmar lika som mest gynnade handelspartner. Om ett land förbättrar de fördelar som det ger till en handelspartner, måste det ge alla andra WTO-medlemmar samma behandling så att de alla är mest gynnade. MFN-status betyder inte alltid lika behandling. De första bilaterala MFN-fördragen inrättade exklusiva klubbar bland en av landets mest gynnade handelspartner. Enligt GATT och nu WTO är MFN-klubben inte längre exklusiv. MFN-principen säkerställer att varje land behandlar sina över140 medmänniskor lika. Men det finns några undantag.10 PRINCIPER FÖR FAIR TRADE WFTO föreskriver 10 principer som Fair Trade-organisationer måste följa i sitt dagliga arbete och utövar övervakning för att säkerställa att dessa principer upprätthålls. Principerna är också tillgängliga på engelska, spanska, kinesiska, japanska, rumänska, slovenska, hindi och bulgariska. Princip 1: Skapa möjligheter för ekonomiskt missgynnade producenter Fattigdomsminskning genom handelsformer utgör en viktig del av organisationens mål. Organisationen stöder marginaliserade småproducenter, oavsett om de är oberoende familjeföretag eller grupperade i föreningar eller kooperativ. Det syftar till att göra det möjligt för dem att flytta från inkomstsäkerhet och fattigdom till ekonomisk självförsörjning och ägande. Organisationen har en handlingsplan för att utföra detta. Princip 2: Öppenhet och ansvarighet Organisationen är transparent i sina förvaltnings - och kommersiella relationer. Det är ansvarigt för alla intressenter och respekterar känsligheten och konfidentiteten hos den tillhandahållna kommersiella informationen. Organisationen finner lämpliga, deltagande sätt att involvera anställda, medlemmar och producenter i sina beslutsprocesser. Det säkerställer att relevant information lämnas till alla sina handelspartner. Kommunikationskanalerna är bra och öppna på alla nivåer i försörjningskedjan. Princip 3: Fair Trading Practices Organisationen handlar med oro för marginaliserade småproducenters sociala, ekonomiska och miljömässiga välbefinnande och maximerar inte vinsten på deras bekostnad. Det är ansvarigt och professionellt att uppfylla sina åtaganden i tid. Leverantörer respekterar avtal och levererar produkter i tid och till önskad kvalitet och specifikationer. Fair Trade-köpare, med erkännande av de ekonomiska nackdelarna som producenter och leverantörer står inför, säkerställer att beställningar betalas vid mottagande av handlingar och enligt bifogade riktlinjer. För Hantverk Fair Trade-produkter görs en räntefri förskottsbetalning på minst 50 på begäran. För Food Fair Trade-produkter görs förskottsbetalning på minst 50 till rimligt intresse om det begärs. Räntor som leverantörerna betalar får inte vara högre än köparens kostnader för upplåning från tredje part. Laddningsräntan är inte nödvändig. Där södra Fair Trade-leverantörer får en förskottsbetalning från köpare, ser de till att denna betalning överförs till producenter eller jordbrukare som tillverkar eller växer sina Fair Trade-produkter. Köpare samråder med leverantörer innan de avbryter eller avvisar order. Om beställningar annulleras genom inga fel av tillverkare eller leverantörer garanteras tillräcklig ersättning för redan utfört arbete. Leverantörer och tillverkare rådfråga köpare om det uppstår problem med leverans och se till att ersättning lämnas när levererade kvantiteter och kvaliteter inte matchar de fakturerade. Organisationen upprätthåller långsiktiga relationer baserade på solidaritet, tillit och ömsesidig respekt som bidrar till främjandet och tillväxten av Fair Trade. Det upprätthåller effektiv kommunikation med sina handelspartner. Parter som är inblandade i ett handelsförhållande syftar till att öka volymen av handeln mellan dem och värdet och mångfalden i deras produktutbud som ett sätt att odla rättvis handel för producenterna för att öka sina inkomster. Organisationen arbetar tillsammans med övriga Fair Trade-organisationer i landet och undviker illojal konkurrens. Det undviker att duplicera mönster från andra organisationer utan tillstånd. Fair Trade erkänner, främjar och skyddar småproducenternas kulturella identitet och traditionella färdigheter, vilket återspeglas i deras hantverksmönster, livsmedelsprodukter och andra relaterade tjänster. Princip Fyra: Betalning av ett rättvist pris Ett rättvist pris är ett som har blivit ömsesidigt överens om allt genom dialog och deltagande, vilket ger rättvisa löner till producenterna och kan också upprätthållas av marknaden. När det finns Fair Trade-prissättningsstrukturer används dessa som ett minimum. Rättvis lön innebär tillhandahållande av socialt acceptabelt ersättning (i lokalt sammanhang) som producenterna själva anser vara rättvisa och som tar hänsyn till principen om lika lön för lika arbete för kvinnor och män. Fair Trade-marknadsförings - och importorganisationer stöder kapacitetsuppbyggnad som krävs för producenter, så att de kan bestämma ett rimligt pris. Princip fem: Säkerställa ingen barnarbete och tvångsarbete Organisationen följer FN: s konvention om barnets rättigheter och nationell lokal lag om sysselsättning av barn. Organisationen ser till att det inte finns något tvångsarbete i arbetskraften eller medlemmarna eller hemarbetarna. Organisationer som köper Fair Trade-produkter från producentgrupper antingen direkt eller via mellanhänder säkerställer att inga tvångsarbete används i produktionen och producenten följer FN: s konvention om barnets rättigheter och nationell lokal lag om sysselsättning av barn. Eventuella medverkan av barn vid produktion av rättvisa handelsprodukter (inklusive lärande av traditionell konst eller hantverk) avslöjas och övervakas alltid och påverkar inte barnens välbefinnande, säkerhet, utbildningsbehov och spelbehov. Princip 6: Åtagande att icke-diskriminering, jämställdhet och kvinnors ekonomiska bemyndigande och föreningsfrihet Organisationen diskriminerar inte i anställning, ersättning, tillgång till utbildning, befordran, uppsägning eller pensionering baserat på ras, kaste, nationellt ursprung, religion, funktionshinder , kön, sexuell läggning, fackligt medlemskap, politisk anslutning, HIVAids status eller ålder. Organisationen har en tydlig politik och planerar att främja jämställdhet som säkerställer att kvinnor och män har möjlighet att få tillgång till de resurser som de behöver vara produktiva och också förmågan att påverka den bredare politiken, lagstiftningen och institutionen som bildar deras försörjning och liv. Organisatoriska konstitutioner och stadgar tillåter och möjliggör för kvinnor att bli aktiva medlemmar i organisationen i sig (där det är en medlemsorganisation) och att ta upp ledarskap i styrningsstrukturen oavsett kvinnans status i förhållande till ägande av tillgångar som mark och egendom. Om kvinnor är anställda inom organisationen, även om det är en informell sysselsättningssituation, får de lika lön för lika arbete. Organisationen erkänner kvinnans fulla anställningsrättigheter och är engagerad i att se till att kvinnorna får sina fullständiga lagstadgade anställningsförmåner. Organisationen tar hänsyn till de särskilda hälso - och säkerhetsbehoven hos gravida kvinnor och ammande mödrar. Organisationen respekterar rätten för alla anställda att bilda och ansluta sig till fackföreningar efter eget val och att förhandla kollektivt. Om rätten att ansluta sig till fackföreningar och fackföreningar kollektivt är begränsad enligt lag och politisk miljö, kommer organisationen att möjliggöra medel för oberoende och fri förening och förhandlingar för anställda. Organisationen ser till att företrädare för anställda inte utsätts för diskriminering på arbetsplatsen. Princip 7: Säkra goda arbetsvillkor Organisationen erbjuder en säker och hälsosam arbetsmiljö för anställda och eller medlemmar. Den följer åtminstone med nationella och lokala lagar och ILO-konventioner om hälsa och säkerhet. Arbetstid och villkor för anställda och eller medlemmar (och eventuella hemläsare) uppfyller villkoren i nationella och lokala lagar och ILO-konventioner. Rättvisa organisationer är medvetna om hälso - och säkerhetsförhållandena i de producentgrupper som de köper från. De strävar kontinuerligt efter att öka medvetenheten om hälso - och säkerhetsfrågor och förbättra hälso - och säkerhetsmetoderna i producentgrupperna. Princip åtta: Tillhandahållande av kapacitetsuppbyggnad Organisationen syftar till att öka positiva utvecklingseffekter för små marginaliserade producenter genom Fair Trade. Organisationen utvecklar kompetens och förmåga hos sina egna anställda eller medlemmar. Organisationer som arbetar direkt med små tillverkare utvecklar specifika aktiviteter för att hjälpa dessa producenter att förbättra sina förvaltningsförmåga, produktionsmöjligheter och tillgång till marknader - lokal regional internationell rättvis handel och vid behov anpassad. Organisationer som köper Fair Trade-produkter genom Fair Trade-mellanhänder i söder hjälper dessa organisationer att utveckla sin kapacitet att stödja de marginaliserade producentgrupperna som de arbetar med. Princip nio: Främja rättvis handel Organisationen väcker medvetenhet om målet för rättvis handel och behovet av större rättvisa i världshandeln genom Fair Trade. Den förespråkar målen och verksamheten inom Fair Trade enligt organisationens räckvidd. Organisationen ger sina kunder information om sig själv, de produkter som den marknadsför, och producentorganisationerna eller medlemmarna som tillverkar eller skördar produkterna. Ärliga reklam - och marknadsföringstekniker används alltid. Princip 10: Respekt för miljön Organisationer som producerar Fair Trade-produkter maximerar användningen av råvaror från hållbart förvaltade källor inom sina områden, inköp lokalt när det är möjligt. De använder produktionstekniker som syftar till att minska energiförbrukningen och där det är möjligt använda förnybar energiteknik som minskar utsläppen av växthusgaser. De strävar efter att minimera effekterna av sin avfallsström på miljön. Fair Trade-jordbruksproducenter minskar deras miljöpåverkan, genom att använda produktionsmetoder för ekologisk eller lågt bekämpningsmedel, där det är möjligt. Köpare och importörer av Fair Trade-produkter prioriterar att köpa produkter gjorda av råvaror som härrör från hållbart förvaltade källor, och har minst en generell inverkan på miljön. Alla organisationer använder sig av resirkulerade eller lätt biologiskt nedbrytbara material för packning i möjligaste mån och varor skickas till sjöss om möjligt. Senast reviderad och godkänd av WFTO-medlemmar i oktober 2013.Slideshare använder cookies för att förbättra funktionalitet och prestanda och att ge dig relevant reklam. Om du fortsätter att surfa på webbplatsen godkänner du användningen av cookies på denna webbplats. Se vår användaravtal och sekretesspolicy. Slideshare använder cookies för att förbättra funktionalitet och prestanda och förse dig med relevant annonsering. Om du fortsätter att surfa på webbplatsen godkänner du användningen av cookies på denna webbplats. Se vår sekretesspolicy och användaravtal för detaljer. Utforska alla dina favoritämnen i SlideShare-appen Få SlideShare-appen att spara till senare, även offline Fortsätt till mobilsidan Ladda upp Logga in Registrera dig Dubbelklicka för att zooma ut Wto principer Dela den här SlideShare LinkedIn Corporation kopia 2017Principer of Trading System Sammanfattning: I det här dokumentet vi kommer att diskutera principerna om handelssystem som fastställs av Världshandelsorganisationen. WTO-medlemsländerna måste följa dessa principer samtidigt som de handlar med varandra. Världshandelsorganisationen (WTO) har fastställt vissa standardiserade handelsprinciper som de globala affärsmännen följer. Principerna gäller för alla sektorer. Huvuddragen i dessa principer beskrivs nedan. Frihandel: WTO har tagit bort några handelshinder för att uppmuntra handel mellan länder. Det här är tullar, det vill säga sedvanliga tullar, förbud mot vissa specifika varor etc. Flera andra handelsfrågor, till exempel växelkurspolitik, byråkrati mm har också diskuterats. Öppna marknader är ytterst fördelaktiga för att förbättra standarden för global verksamhet. WTO: s principer gör att länderna kan effektivisera sina handelsplaner. Utvecklings - och underutvecklade länder ges normalt extra privilegier. Handel utan diskriminering: Alla länder som följer WTO-principer får inte diskriminera mellan sina globala handelspartner. Om något land tillåter vissa skattesänkningar för en viss handelspartner, vem är en WTO-medlem, måste den tillåta samma för alla andra WTO-medlemsländer. Denna regel kallas 8220 mestbegränsad nation behandling8221. Men vissa undantag finns också där. De utvecklade länderna kan ge några extra privilegier till sina utvecklings - eller underutvecklade länder. Rättvis konkurrens: WTO har tagit bort vissa marknadshinder, inte bara för att öppna marknaden för medlemsländerna utan också för att främja konkurrensen på den globala handelsmarknaden. Handelsprinciperna som fastställs av WTO är avsedda att möjliggöra en rättvis och ostörd marknadskonkurrens. Förutsägbarhet: De länder som följer WTO: s principer måste binda sina handelsåtaganden. Detta ökar insynen och förutsägbarheten hos handelsnationerna. För utvecklingsländerna är importskattesatserna lägre än de bundna skattesatserna, det vill säga taket på avgifter. Utveckling och ekonomisk reform: WTO: s principer fokuserar kontinuerligt på ekonomisk och social utveckling. I många underutvecklade länder har WTO inlett några ekonomiska reformprogram för att föra dessa länder på arenan av modern global handel.
Matplotlib är ett Python 2D-plottingsbibliotek som producerar publikationskvalitetsfigurer i en mängd olika hårddiskformat och interaktiva miljöer över plattformar. Matplotlib kan användas i Python-skript, Python - och IPython-skalet, Jupyter-anteckningsboken, webbapplikationsservrar och fyra grafiska användargränssnitt Toolkits. Matplotlib försöker göra enkla saker lätt och svårt möjligt. Du kan generera plottar, histogram, strömspektra, stapeldiagram, felcharts, scatterplots, etc med bara några rader kod. För en provtagning, se miniatyrbilden för skärmdumpar och exempel katalog. För enkel plottning tillhandahåller pyplotmodulen ett MATLAB-liknande gränssnitt, i synnerhet i kombination med IPython För kraftanvändaren har du full kontroll över linjestilar, teckensnittegenskaper, axlaregenskaper mm via ett objektorienterat gränssnitt eller via en uppsättning av funktioner som är kända för MATLAB-användare. Detta är dokumentationen för Matplotlib-versionen 2 0 0.Trying för att lära sig a...
Comments
Post a Comment